Opis

2 czerwca 2017

Kwartet w składzie Mercedes Borguńska (skrzypce), Mateusz Rajkowski (klarnet), Zuzanna Filipek (wiolonczela) oraz Aruto Matsumoto (fortepian) wykona dla nas jedną z najważniejszych kompozycji XX wieku – Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena. Utwór ten ma niezwykłą historię. Został skomponowany w trakcie pobytu kompozytora w obozie jenieckim Stalag VIII-A w Görlitz (dzisiejszy Zgorzelec). Prawykonania wysłuchali więźniowie i strażnicy obozowi. Messiaen nawiązuje w muzycznej treści Kwartetu do Apokalipsy św. Jana – w swoich ośmiu częściach opowiada on wizję końca świata. Wszystko zaczyna się o poranku, w chwili, gdy zaczynają śpiewać ptaki. Na ziemię zstępuje Anioł, a one z żalem przyjmują "koniec czasu". Każda część kompozycji ma swój indywidualny rys – podkreślony obsadą i strukturą treści muzycznej. Pełen piękna i smutku Kwartet na koniec czasu zabrzmi podczas Koncertu pod Gwiazdami. Pozostaje jedynie pytanie, jak współczesna wyda nam się jego treść.

Program:
Olivier Messiaen - Kwartet na koniec czasu (Quartour pour la fin du temps)
I. Liturgie de cristal
II. Vocalise, pour l'Arge qui annonce la fin du Temps
III. Abîme des oiseaux
IV. Intermède
V. Louange à l'Éternité de Jésus
VI. Danse de la fureur, pour les sept trompettes
VII. Fouillis d'arcs-en-ciel, pour l'Ange qui annonce la fin du Temps
VIII. Louange à l'Immortalité de Jésus

Aruto Matsumoto – urodził się w Warszawie, dzieciństwo spędził w Japonii, na fortepianie gra od 4 roku życia. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w klasie fortepianu prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn oraz kompozycji na tej samej uczelni w klasie prof. Zbigniewa Bagińskiego. Obecnie studiuje prowadzenie zespołów muzycznych i management muzyczny. Zdobył nagrody na: Międzyuczelnianym Konkursie Kompozytorskim za utwór pt. Echoes na 2 akordeony i za utwór Muzyka dla 7 wykonawców. Jako pianista występował m.in. w Expo Aichi w Osace, Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie, w Muzeum Chopina w Warszawie, Centrum Manggha w Krakowie. Napisał około 30 utworów; oprócz muzyki instrumentalnej tworzy także utwory z użyciem live electronics, a także muzykę do filmów krótkometrażowych np. filmu przyrodniczego „Z kamerą wśród śmieci”. Występuje również ze swoim bratem Keiji w performansie podczas którego gra na fortepianie do malowanego w trakcie przedstawienia obrazu. Jego muzyka związana jest z muzyką japońską oraz muzyką filmową. Niektóre kompozycje można posłuchać na Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCeJlKxlJqj9vmjj9LXrkkAQ

Mateusz Rajkowski – absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w klasie ad. dra hab. Romualda Gołębiowskiego. Stały współpracownik Płockiej Orkiestry Symfonicznej. Laureat wyróżnień na XVI Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach i III Ogólnopolskim Konkursie Klarnetowym we Wrocławiu, aktywny kameralista i wykonawca muzyki współczesnej (występował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Brand New Music, Rewolucja cyfrowa, FuturOpera i Musica Moderna, bierze również udział w projekcie AnimaMusic – muzyka na żywo do filmów animowanych), specjalizuje się także w grze na klarnecie basowym. Uczestnik kursów prowadzonych m.in. przez Shirley Brill, Nicholasa Coxa, Elizabeth Crawford, Florenta Héau, Sharon Kam, Michela Lethieca, Paula Meyera, Davida Minettiego, Bence'a Szepesiego, Gábora Vargę i Stephena Williamsona.

Zuzanna Filipek – studentka wiolonczeli Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w klasie prof. Tomasza Strahla oraz Rafała Kwiatkowskiego. W latach 2014-2015 pełniła funkcję koncertmistrza w orkiestrze kameralnej UMFC utworzonej na potrzeby festiwalu w Rheinsbergu (W.A. Mozart Don Giovanni, Cosi fan tutte). Od 2016 roku jest muzyki em międzynarodowej orkiestry Baltic Sea Philharmonic pod dyrekcją Kristjana Jarviego, wystąpiła z nią m.in. w sali koncertowej Teatru Maryjskiego w St. Petersburgu czy Filharmonii Narodowej w Helsinkach. Doskonaliła swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Kazimierza Michalika, Romana Jabłońskiego, Reinharda Latzko, Alexandra Geberta, Denisa Severina, Aleksandra Neustoeva, Daniela Pezzottiego.

Mercedes Borguńska – skrzypaczka, solistka, kameralistka, laureatka konkursów ogólnopolskich i pedagog a od niedawna również studentka rzeźby na Warszawskiej ASP. Ukończyła UMFC w Warszawie, studiowała też na AM w Poznaniu i w Codarts w Rotterdamie u wybitnych skrzypków: Janusza Kucharskiego, Jadwigi Kaliszewskiej i Gordana Nikolica. Została zakwalifikowana do udziału w Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2011) w preselekcjach prowadzonych przez Maxima Vengerova.
Wzięła udział w międzynarodowym projekcie europejskim EUPlay Przez muzykę do zjednoczonej Europy. Prowadziła klasy skrzypiec w szkołach państwowych i prywatnych w Warszawie i w Londynie. Jest pierwszą skrzypaczką kwartetu Ester, który powstał z połączenia kwartetów Esmus i Razumowski. Prowadzi autorskie warsztaty muzyczne z elementami plastyki.